Les 3

Download onderstaand bestand en beantwoord de vragen. Vergeet zeker niet je naam in de bestandsnaam van het document in te voegen en ook in het document zelf. Zet je antwoorden in vetgedrukte letters. Upload dit bestand tegen het einde van de lesdag in de juiste map op smartschool.

Kijk ook tegelijk hier op de website voor de volgorde van de oefeningen en uitleg over de leerstof.

Hieronder vinden jullie een Google-formulier.

Beantwoord volgende vragen. Indien je wat minder scoort op deze test raad ik je aan om oefeningen te blijven maken over het bepalen van de oxidatiegetallen. Als je extra oefeningen wenst kan je mij een e-mail sturen.

Ik kan jouw punten zien. Ik ga geen e-mail sturen met extra oefeningen als je test minder goed is, de verantwoordelijkheid ligt bij jezelf om de e-mail te sturen.

Jullie mogen een periodiek systeem en een kladblad gebruiken voor deze test.

Je krijgt persoonlijke feedback op deze oefeningen via een e-mail op smartschool.

Veel succes.

Indeling van redoxreacties

Vorige les hebben we de term redoxreactie al laten vallen. 


Redoxreactie: een reactie met verandering van oxidatiegetallen. Het gaat altijd gepaard met een overdracht van elektronen. Het aantal afgegeven elektronen is altijd gelijk aan het aantal opgenomen elektronen.

Uit het experiment van vorige les hebben jullie gemerkt dat de oxidatiegetallen van sommige elementen stijgen en dalen.

Oxidatie: het oxidatiegetal van een element stijgt en er worden elektronen AFGEGEVEN.
Reductie: het oxidatiegetal van een element daalt en er worden elektronen OPGENOMEN.

Bekijk onderstaand voorbeeld.

Opdracht 1: Lees het stappenplan en voer de opdrachten uit.

1. Bepaal eerst de coëfficienten van de elementen, zodat de reactie in evenwicht is.
2. Bepaal de oxidatiegetallen van de atoomsoorten voor en na de reactie. 
3. Is de reactie een redoxreactie of niet? Voor de definitie van een redoxreactie kijk je terug in de les.
Zo nee dan schrijf je "geen redoxreactie".
Zo ja, dan bepaal je welke atoomsoort de oxidatie ondergaat en welke atoomsoort de reductie ondergaat.
4. Als je berekeningen maakt, laat je die zien. 

Hieronder vind je de oefeningen en een voorbeeld hoe de oefeningen op het werkblad eruit zullen zien.

Het zijn veel oefeningen, zet daarom een timer op 30 minuten. Maak 30 minuten de oefeningen en dien in wat je af hebt in de 30 minuten. Later kan je de andere oefeningen nog maken als je dit onderdeel moet leren voor de test.

Indienen

Proficiat, je hebt les 3 afgerond. Vergeet het document niet op te slaan en in te dienen op smartschool onder de map ONLINELES3.
Als je je oefeningen hebt ingediend krijg je een verbetersleutel via e-mail.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin