Les 4

Download onderstaand bestand en beantwoord de vragen. Vergeet zeker niet je naam in de bestandsnaam van het document in te voegen en ook in het document zelf. Zet je antwoorden in vetgedrukte letters. Upload dit bestand tegen het einde van de lesdag in de juiste map op smartschool.

Kijk ook tegelijk hier op de website voor de volgorde van de oefeningen en uitleg over de leerstof.

Toepassingen

Opdracht 1: Lees volgende situaties.
1. Vervolledig de reactie.
2. Pas eventueel de coëfficiënten aan.
3. Bepaal de oxidatiegetallen van de elementen.
4. Bepaal eventueel de oxidatie en de reductie als het een redoxreactie is.

Situatie 1:
Ijzer wordt aangetast als ze wordt blootgesteld aan lucht. Het metaal begint dan te roesten. Dit heet corrosie.
Corrosie: het verschijnsel waarbij ijzer door zuurstofgas uit de lucht wordt aangetast.

... + ... -> Fe2O3

Geef één voorbeeld van hoe je corrosie bij metalen kan vertragen of stoppen. Zoek dit eventueel op.


Situatie 2: 
Voor de productie van koper in hoogovens kunnen we met behulp van waterstofgas koperoxide omzetten in koper. Dit wordt gedaan als er katalysatoren gemaakt willen worden. Als extra bijproduct wordt er water gevormd.

CuO + H2 -> ... + ...


Situatie 3:
Kalkmortel kan worden gebruikt als bezettingsmateriaal. Kalkmortel is een mengsel van calciumoxide, wit zand en water. 
Het calciumoxide wordt gevormd uit kalksteen (CaCO3). De vorming van calciumoxide uit de kalksteen gebeurt in een kalkoven. Door een thermolyse wordt kalksteen gesplitst in calciumoxide en koolstofdioxide.

CaCO3 -> ... + ...

Wat is een thermolyse?

Situatie 4:

In verbrandingsmotoren ontstaan stikstofdioxiden. Eerst wordt stikstofmono-oxide gevormd dat door oxidatie in de lucht omgevormd wordt tot stikstofdioxide.

N2 + O2 -> ...


Genoeg geoefend.
Maak onderstaande test op het Google-formulier. 

Voor deze test mogen jullie enkel een periodiek systeem gebruiken en een kladblad.  Definities moeten jullie niet kunnen definiëren, maar wel toepassen in de oefeningen.

Jullie krijgen tijd voor dit in te vullen tot 15 minuten na het einde van het lesuur. Als je vroeger klaar bent mag je ook al inleveren.

Elke leerling krijgt feedback de eerst volgende dagen via een bericht op smartschool. Hierin staat beschreven wat je goed kan en waar je nog moet op oefenen.

Afhankelijk van mijn feedback maak je in les 5 andere oefeningen. Als je een bepaald deel onder de knie hebt, ga je uitbreidingsoefeningen maken. Als een bepaald deel niet zo goed lukt, ga je hierop verder oefenen.

Ook zullen de instructiefilmpjes van de vorige lessen beschikbaar zijn om naar terug te grijpen indien nodig.


Nogmaals: definities moeten jullie niet kennen, maar wel kunnen toepassen in de oefeningen. (bv. de definitie van een oxidatie moeten jullie niet kunnen geven, maar wel aanduiden in een oefening welk element een oxidatie ondergaat).

Indienen

Proficiat, je hebt les 4 afgerond. Vergeet het document niet op te slaan en in te dienen op smartschool onder de map ONLINELES4.
Als je je oefeningen hebt ingediend krijg je een verbetersleutel via e-mail.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin